Tilbage

Test af Honda CB 900 F2 Bol d`Or af K. Nygaard

 

Jeg vil prøve, at skrive en fuldstændig uafhængig, ufarvet og neutral test af min HONDA ;-)

Den 1. Marts 1983 er min Honda indregistreret første gang - det jeg har tilbage af den.

Dengang i 83 - med små børn og nyt hus - var en CB 900 en uopnåeligt drøm for mig. Jeg havde læst meget om den, og sådan en måtte jeg absolut eje, på et eller andet tidspunkt.

 

 

Jeg vil begynde med lidt historie.

Det legendariske langdistanceløb Bol d`Or, der hvert år afholdes på Paul Ricard banen i Sydfrankrig, er uden for enhver tvivl et af verdens mest berømte og prestigegivende MC-løb.

Fra 1975 til 1979 vandt Honda dette løb med sin berømte RCB-racer, - en maskine der oprindeligt var udviklet på basis af den af alle kendte CB 750 motor.

Fire års løbsdeltagelse med sejr hvert år er unægtelig en afspejling af et ubeskriveligt udviklingsarbejde, samt en enorm teknisk indsats fra fabrikken. Den kraftige RCB-motor på 941 cc. nåede da også hen mod afslutningen af sin udviklingsperiode op på ydelser over de 135 hk. Ja, det var dengang.

Det mest imponerende i denne sammenhæng er ikke ydelsen isoleret set, men derimod det faktum, at motoren samtidig kan holde til at arbejde under forhold svarende til spidsbelastning hele 24 timer i træk. Hvilken krav det stiller til mekanikken, kræver formentlig ikke nogen yderligere beskrivelse eller kommentarer. ;-)

Honda CB 900 F er en gadecykel, der er udviklet på baggrund af den ovenfor omtalte RCB-racer, hvilket jo i realiteten vil sige, at den oprindelige stamfader til cyklen er 60`ernes mest berømte og Japans første firecylindrede MC - Honda CB 750!

Det bør heller ikke glemmes, at Honda 900 var den første japanske MC med 16 ventiler.

Det var lidt historie, her kommer lidt facts.

CB 900 F - motoren er på mange områder en atypisk japansk motor. Alle nutidige japanske firecylindrede firetaktsmotorer er enten kvadratiske eller overkvadratiske, når vi altså ser bort fra Honda`s 900 motor. Denne motor er underkvadratisk (slagvolumen udgør 901 cc).

 Kendetegnende for underkvadratiske motorer er, at stempelhastigheden oftest er temmelig høj. Omdrejningstællerens farefeldt begynder ved 9.500 rpm., det skal respekteres, da stempelhastigheden ved denne hastighed er 21,8 m pr. sek., hvilket vil sige, at man ved dette omdrejningstal allerede er godt på vej ind i ingenmandsland til den grænse hvor oliens smøreevne ophører på grund af, at oliens bæreflade gennembrydes.

 Motoren har en fantastisk fleksibel måde at trække på. Fra omkring 2000 omdr. Er der trækkraft nok og vrides håndtaget trækker cyklen straks. Kraften øges jævnt og selve `eksplosionen` sker gradvist, ved 5000 omdr. tages der virkelig godt fat, mens kraften gradvis øges, til der kommer et ekstra skub ved 7000 omdr.

 Noget jeg sætter stor pris på er affjedringen, der fortil klares af en hydraulisk luftunderstøttet forgaffel. Bagtil er der to hydrauliske støddæmpere med udvendige fjedre.

Selve dæmpningen har tre indstillingsmuligheder, der justeres øverst på hver dæmper, mens opslaget uafhængigt kan justeres med en lille tap nederst på dæmperen.

Det skal dog indrømmes, at det kræver en del eksperimenteren, inden man har fundet den indstillingsgrad der passer bedst. Men når den så er fundet, ja så tvivler jeg på en bedre dæmpning kan findes J

 Rolig kørsel og kørsel under de her til lands tilladte forhold føles ikke kedelig eller anstrengende. Køreegenskaberne og cyklens retningsstabilitet er virkelig gode.

At køre på snoede veje er en ren fornøjelse, selv hurtig kørsel i S-sving klares til topkarakter. Der er ingen fare for skrabede udstødninger med videre.

 På langture med fuld oppakning er den ikke anstrengende at køre på, man sidder godt i læ bagved kåben og spejlene giver et godt udsyn bagud.

 Jeg kunne blive ved, men jeg vil ikke skamrose denne dejlige maskine ;-)

 

Motor: 4-cylindret 4-takt luft/oliekølet rækkemotor m. dobbelt overliggende knastaksler, 16 ventiler.
Slagvolumen:
901 ccm.
Ydelse: 95 hk/9000 omdr.
Transmission:
5-trins gearkasse, kædetræk til baghjulet ;-) Flerpladet kobling i oliebad.
Elanlæg: batteri:
12 V, 14 A. max. Generatoreffekt: 260W, kontaktløs transistortænding.
Stel:
dobbelt lukket rørstel.
Bremser, for:
Dobbelt hydraulisk skivebremse ø 276 mm.
Bremser, bag:
Enkelt hydraulisk flydende ø 296 mm.
Vægt tom:
234 kg.
Tankkapacitet:
20 liter, heraf 4,5 l i reserve.
Acceleration:
0 - 100 km/t 4,1 sek.
Tophastighed: 209 km/t
Benzinforbrug:
80 km/t 20,9 km/l, 100 km/t 18,1 km/l

Tilbage