Kolonne |
Tilbage
MC-kørsel i gruppe/kolonne.
Det er både fascinerende og sjovt at køre motorcykel i en gruppe, men det er bestemt
ikke ufarligt. Det er derfor vigtigt at vi følger nogle få enkelte retningslinier, både
for egen og andres sikkerhed. Indtag en zig-zag formation under kørslen, ved skiftevis at
vælge vognbanens venstre og højre side. (se ill. til venstre). Dette giver er større
synsfelt og bremselængde - og et bedre og større udsyn over alle de andre MC'er i
kolonnen. Desuden får det gruppen til at syne af mere for de øvrige trafikanter - vi
bliver til en kolonne - som de i højere grad vil respektere. Det skal de også i flg.
færdselsloven, der taler om fri passage for kolonner og sluttede optog. Overdriv din
placering i formationen lidt. Foruden øget bremselængde efterlader det heller ikke nogen
tvivl hos de andre MC'er om du er venstre- eller højremand. Afstanden afhænger af farten
og især forholdene. Oftest vil det passe med en afstand på mindst 1 sekund, hvilket
svarer til godt 15 meter ved 60 km/t. Når man skal standse, f.eks. ved en vejudmunding,
et kryds eller andet, klapper man zig-zag formationen sammen, ved at højremanden kører
op på siden af venstremanden. Derved bliver kolonnen kortere, og deltagerne får bedre
udsyn og orienteringsmuligheder. Desuden bliver det lettere for gruppen at komme i gang
igen og komme samlet over en krydset vej. Dette bliver forhåbentligt ikke noget problem,
da hjælpekørere vil sørge for, at der er fri passage i samtlige kryds. Jernbane
signaler og udrykningskøretøjer skal respekteres. Forrest i gruppen/kolonnen kører en
"stifinder" fra arrangørgruppen, han kører i venstre side af
vognbanen, ellers skygger han for nr.2 og en trafikant som svinger ud fra
højre side kan tro at det er en knallert med lavere fart. Han vil holde et jævnt lavt tempo. Passer din
MC ikke til dette jævne tempo, så placér dig længere nede i rækken, da tempoet bagude
variere en del. Dette betyder til gengæld at man skal være ekstra opmærksom på sine
medkørere. Er du ikke fortrolig med kolonnekørsel, så vælg en plads fremme i rækken.
Hold altid din plads i kolonnen under kørsel. Får du lyst til at skifte plads, så gør
det under en pause, som der vil være mange af. Bagerst kører en opsamler, som hjælper
hvis nogen får problemer, denne skal også helst kører i venstre side side
af vognbanen for lukker af for billister som forsøger at presse sig op i
rækken. Det kræver dog man er en kolonne af ulige antal og det er jo
ikke altid tilfældet. Hvis man opdager at man pludselig har "mistet"
en eller flere bag sig, og selv pludselig kører bagerst, er det vigtigt
at man næste gang kolonnen drejer af en sidevej, bliver holdene der. Det vil
gør det muligt for de "tabte" at finde tilbage til resten. Hvis
det fortsætter op igennem rækkerne, vil hele kolonnen jo holde stille,
tilsidst, i praksis vil stifinderen nok holde ind, når han opdager at han
pludselig har mistet det meste af flokken. Ved overhaling skal de der
kører i venstre side først trække ud og derefter resten. Det modsatte
gælder, når man har overhalet og skal trække ind igen, så undgår man
at krydse hinanden og dermed kortvarigt forkorte afstanden til den
forankørende. Husk at "holde gassen på", når du trækker ind,
så der bliver plads til dem der kører efter dig. Det er ikke så
indviklet som det lyder. God tur derude og kør
forsigtigt.
Kilde: Virago MC Club Fyn og lidt mig selv. |
|