Tilbage

Mærk vognen

 

"Ordentlig vedligeholdelse handler i bund og grund om at føle sin bil."

Lyt, se, rør og mærk hele tiden efter, om noget har ændret sig: Er der ridser i lakken, ryster styretøjet, har motoren fået en ny lyd, eller sidder der kager af snavs på undervognen. Det er almindelige tegn på, at bilen har lidt omsorgssvigt, der kan få både dyre og fatale følger.

Man behøver ikke have "forstand på biler" for at opdage, at noget er forandret. Men hvis man bare kører videre, kan en skade til 600 kroner hurtigt udvikle sig til en skade til 6.000. En rystelse kan være tegn på, at et dæk er ved at sprænge. Mange ser tiden an, til bilen er ved at falde fra hinanden, og det er faktisk en katastrofe.

Bilejerens otte bud

Alt i alt opstiller autodoktoren otte basale bud til alle bilejere, der egentlig gerne vil beholde vognen nogle år endnu - ikke mindst dem, der bare ikke "forstår sig på-" eller "interesserer sig for" deres firehjuler:

Vask bilen - helst en gang om ugen. Rusten opstår i de kager af snavs, der får lov til at sidde rundt omkring. Og selvfølgelig kan bilen tåle vand - også nedefra og også i frostvejr. Ruderne skal pudses jævnligt - ikke mindst af sikkerhedshensyn.

Det lyder måske lidt flot, når vaskehallerne lokker med slogans som "vask din bil og bliv et nyt menneske". Men der er  noget om snakken...

Polér selv alle lakerede og forcromede dele 2-3 gange om året. Det beskytter lakken og forebygger rust. Voks i en vasketunnel holder kun til næste regnbyge. Det SKAL gnides ind med knofedt, basta!

Plastik kan forøvrigt også imprægneres og forskønnes.

Lap store og små lakskader med det samme. De bliver kun værre med tiden. En hurtig operation med grunder og en lakstift kan forhindre, at skaden vokser til en 1.200 kroners-operation hos autolakereren...

Forebyg rustskader indefra. Vær blandt andet opmærksom på at våde gulvmåtter skal ud og luftes. Det er ikke spor sundt, hvis de ligger og søber i saltet snesjap i ugevis.

Snak med mekanikeren, hvis der er tvivl om noget. Han griner ikke ad dumme spørgsmål, og en snak koster ikke penge. Har man andre erfaringer, jeg at finde en anden mekaniker.

Læs instruktionsbogen. og lær at checke vand og olie.

Hold øje med advarselslamper, og reager straks, hvis én af dem lyser.

Kend dine begrænsninger. Man kan lave mange ting selv, men gå ikke i gang med noget, hvis det kniber med overblikket. Det findes der fagfolk til.