Tilbage |
Udstyr |
||||
|
Mange er tilbøjelige til at spare på tøj og hjelm, når de endelig har fået brugt alle sparepengene på MC. Det gjaldt også mig. Men jeg opgraderede hurtigt, efterhånden som jeg begyndte at kører mere og samtidig fik større MC. De første par sæsoner skiftede jeg hvert år. Så mit råd er: Køb det gode/dyre med det samme, det ender du alligevel op med, og det er jo trodsalt dit karosseri.
|
Links
|
|||
|
Efter at have prøvet forskelligt udstyr ca. en sæson ad gangen, alt sammen kunststof, fordi jeg ville have noget der var vandtæt, er valget faldet på en 2-delt læderdragt fra Dainese. Jeg kunne ikke holde ud og kører med kunststof om sommeren, jeg følte jeg havde en plasticpose på, og var som regel badet i sved når jeg kom frem. Kunststof tøj bruger jeg dog om vinteren. Jeg valgte en model som hedder SILVER SPARK. Den har perforeret inderfoer for maksimal komfort i varmt vejr. Jeg prøvede en del forskellige dragter, og denne var ubetinget den som sad bedst på mig. På andre sad beskyttelsesskålene nærmest i vejen, når man skulle tage den af og på. Pasformen var også langt den bedste på Dainese. Når man kører varmt vejr, er den ikke ulidelig varm. Ventilationen i dragten virker. Det er en dragt som jeg er rigtig glad for, og forventer at have i en del år.
I den kolde tid har jeg valgt et par Held bukser model Fargo Art. 6060. De er vandtætte og med udtageligt foer. Der er reflekser på siden og beskyttelse ved hofter og nogle hårde "skumskaller" ved knæ. De er varmere og sidder bedre end mine gamle Frank Thomas. Bagpå er der et stykke skind, som forhindre at man glider frem og tilbage på sædet. Og så kan man stoppe selve termofoeret ned i støvlen og stadig have bukserne til at sidde uden på støvlen. En praktisk og varm detalje. |
||||
Min styrthjelm er en UVEX Wing RS. Visiret har indtil nu været dugfrit. Materialet er GFK/Kevlar/Carbon og den vejer 1375 g. "Puderne" kan tages ud og vaskes. Det er en hjelm som jeg er fuldt ud tilfreds med. Prisen er ca. 2500,- Egentlig skulle det have været den lidt dyrere Nolan X-lite. Men den passede ikke lige til mit hoved. UVEX'en sidder rigtig godt. Før denne Uvex (som er min 3. Uvex) havde jeg en AGV X-Vent, men den kunne jeg ikke holde ud at have på. Den klemte meget hårdt i panden. Så efter 2000 km, måtte jeg ud at købe min nuværende Uvex. |
|
||||
|
Jeg kører med nogle
støvler fra Daytona, model Arrow Sport, dem er jeg faktisk blevet glad for, de er ikke
særlig høje (23cm), hvorfor jeg kan have dem på til bl.a. træf uden at jeg
behøver at have skiftesko med. Eneste ulempe er at lynlåsen på indersiden
ikke er beskyttet og dermed kan ridse MC'en. Det er dog blevet rettet
på senere modeller. I den kolde og våde tid kører jeg med nogle støvler fra Kochmann Boots, model Monza. De er 100% vandtætte og har højere skaft en fx. Daytona. Jeg mener det er et godt køb til prisen. De har ingen lynlås, kun velcro. De sidder godt tæt til benet så det er nemt at få bukser uden på støvlerne. Hvilket jeg mener er en fordel om vinteren. |
||||
Af sommerhandsker har jeg investeret i et par Orina læderhandsker, model Hottex. De har carbon på udsatte steder. Dem har jeg været udemærket tilfreds med, de er nok lidt for varme til Sydeuropa, men det kan gå. De er købt på en messe til favorabel pris. Om
vinteren brugte jeg tidligere nogle handsker fra Frank Thomas, model
Aqua Attack. Der er "elasticlukning",
som kan trækkes godt op omkring ærmet, meget smart. Men de kunne ikke
holde mine fingre varme, når temperaturen kommer lidt ned under
frysepunktet, ellers en god handske. |
|
||||
Kig her på siden en anden gang igen, så kan det være der kommet lidt nyt til. |
|||||