Tilbage Kørsel i den kolde tid
Her er lige en lille reminder til dem, der fortsætter med at køre MC, efterhånden som foråret ebber ud og vinteren nærmer sig.

1. Det bliver koldere og koldere, dækkene en meget længe om at blive varme, og max temperaturen i dækkene er meget lavere end på en god varm sommeraften.
Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt
i svingene indtil marts/april. Prøv at mærk på dækket efter en tur, hvor varmt det er. Det skal være mere en lunkent før der rigtigt bider.

2. Bilisterne forventer kun knallerter i den kolde tid. De kører som om man ikke er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det bliver værre og værre efterhånden som vinteren skrider frem. Pas på dig selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder. Forvent alle tror du kører 30Km/t.

3. Når den første salt kommer så smør MC'en ind i WD40 og/eller spildolie blandet med en smule terpentin. Vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!

4. Kør evt. med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader. Blandingsforholdet står på dunken, men er ofte en ½L til 20L benzin. Det får MC'en til at gå bedre og så binder evt. vand i tanken, så det kommer med ud, sammen med benzinen. Det ligeledes en god idé, når sommer-MC'en skal ind til vinteropbevaring, lige at fylde lidt karburatorsprit i tanken, inden den sidste tur. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved kondensvand ved temperatursvingninger. Man mærker det ikke før man en dag skifter over til reservetanken (på nogen typer MC) og pludselig kører dårligt.

5. Check dæktrykket ofte, når temperaturen falder. Den står og mister en masse tryk efterhånden som det bliver koldere i vejret. Husk, hvis man checker dæktryk en morgen med 5 grader ,så passer det ikke 2 uger senere ved 15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.

6. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men om vinteren kan den ruste sammen på en uge.

Nyttige links:
Vintertrafik