Tilbage til MC-siden

Forfinet gentleman-expres

Af: Peter Rahbek 18-02-1999
Foto:  Med nyt åndedræt og en lang række detaljeforbedringer er Honda’s 190.000 kr. dyre CBR 1100 XX blevet både hurtigere, mere økonomisk og mindre forurenende.

Evolution snarere end revolution. Således lyder recepten for de ekstra hestekræfter og forbedrede køreegenskaber i 1999-udgaven af Honda’s hurtigste gademotorcykel, Super Blackbird.

Nogle finder det måske kedeligt, når verdens største motorcykelfabrik konsekvent satser på de sikre kort frem for at spille med musklerne. Andre forstår, at Honda’s understatement netop er deres største styrke. For ved at tage udgangspunkt i velkendte og gennemførte tekniske koncepter skaber giganten bedre motorcykler uden at spolere ejerglæden hos dem, der allerede handlede sidste år.


Ny under skindet
Bortset fra lakfarverne og bittesmå detaljer er det næsten umuligt at se, hvor Super Blackbird er forynget. Men skindet bedrager; teknikken er forædlet på en lang række punkter. Så meget, at man næsten kan tale om en ny cykel, hvor kun motoren, stellet og de grundlæggende design-karakteristika går igen.

Vigtigst er nok motor-modifikationerne, der omfatter tvangsfodring med kølig og mere iltholdig fartvind, udskiftning af karburatorerne til et digitalt styret ind-sprøjtningsanlæg og total overhaling af timingen i de ædlere dele, såsom tænding og knasttider. Resultatet er et 8 procent nedsat brændstofforbrug, noget lavere emission af giftstoffer og ikke mindst et endnu kraftigere forløb af momentkurven. 1999-Blackbird’en har fået adskillige flere hestekræfter og et endnu hurtigere men samtidig jævnere gasresponse i det mellemste omdrejningsområde, hvor man kører til daglig.
Sekundært er Blackbird-motorens gang forbedret med blandt andet en automatisk choker-lignende funktion, der sikrer hurtig opvarmning og optimal drift under alle temperatur- og lufttryksforhold.


Bedre vejgreb
Ingen har nogensinde klandret Super Blackbird for manglende vejgreb, men nu da Honda alligevel har modificeret stellet for at give plads til Direct Air-Intake snorklerne foran (der igen har fordret repositionering af motorens nu større oliekøler), så kunne man ligeså godt tilføre enkelte forstærkninger og finpudse affjedringens stivhed og dæmpe-karakteristik. Især foran hvor teleskopforgaflen nu reagerer mere fintfølende ved små ujævnheder samtidig med, at den tager bedre fra under hård belastning.

Resultatet er et efter sigende endnu bedre vejgreb, hvor især komforten og følingen med forhjulet er tydeligt forbedret. Dette medfører øget stabilitet i hurtige sving og giver føreren endnu større tillid og overskud, når maskinens utrolige fartpotentiale udnyttes.

At den nye Super Blackbird er for voksne og erfarne kørere fremgår ikke kun af cyklens stilfærdige men selvsikre design, hvor Blackbird vel er det nærmeste man kommer MC’ernes Audi A6 med 4.2 liters motor. Nej, cyklen er konsekvent udviklet til folk, der foretrækker at køre reelt frem for konstant at prale med hestekræfter og topfart.

Og mon ikke de 164 hk rækker? Uvildige magasiner har målt rakettens spurt-tid fra 0 til 200 km/t til pænt under 9 sekunder. Og tophastigheden er, som man siger, “høj nok”. I hvert fald så høj, at bremsegrebet måtte redesignes i retningen af det mere aerodynamiske, så bremselyset ikke fartvind-aktiveres i tide og utide!