Mine andre hobbies

Biler:

Klik er for info om biler, links til bilklubber m.m.

 

Alt om alle bilmodeller

 

 

Vejmelding og vintertips fra amterne - på amtskort kan man bl.a. aflæse vej- og lufttemperaturen, hvor der er risiko for glatføre, hvor der er snefald, hvor der saltes eller er iværksat snerydning m.m. Klik her

Hi-Fi:

Klik her for info om Hi-Fi eller tag et kig på Hi-Fi - linkside.

 

IT:

Klik her for div. IT-info. Der vil er en del om Ram, da jeg engang var ansat i udviklingsafdelingen hos Memory Card Technology, nuværende Dataram i Viby v. Århus. Husk også min IT-linkside.

Al information på denne side bringer jeg uden nogen garantier og der skal tages forbehold for trykfejl og senere opdateringer. Hvis du finder fejl, så skriv gerne til

 

Min bil-historie

Her under kan du læse om mine mange biler. Der mangler stadig nogle få tekniske data. Men de kommer snart.

Jeg fik mit kørekort til bil i januar 1987. Og købte få dage efter min første bil til en pris af 9000,-

Det blev en Ford Escort mk 1. Årg 1970. Km??

Topfart 125 km/t
Acc. 0-100 km/t 24,8 sek
Motor 4 cyl. 1098 ccm, 40HK / 5300omdr, 68nm / 3000omdr
Transmission 4G + R
Hjul 5,5 x 12"
Vægt 800kg
Tank 41L

En rigtig sportsvogn ;o) Jeg solgte den et 1 år senere (1988) til 1500,- Den havde ellers kørt upåklageligt. Jeg  havde jeg kørt ca. 15000km, og bl.a. været på ferie i Lübeck (Tyskland).

Men jeg var blevet forelsket i en Volvo 343DL årg 1980. Det var virkelig en noget anden bil. God komfort og man fornemmede kvalitet (i forhold til min første bil i hvert fald), så snart man satte sig ind. Det var mere mig. Jeg gav 38.000,- for den nysynet

Topfart 157 km/t
Acc. 0-100 km/t 15,3 sek
Motor 4 cyl. 1397 ccm, 70HK / 5500omdr, 110nm / 3400omdr
Transmission 4G + R
Hjul 175/70 x 13"
Vægt 945kg
Tank 45L

Jeg havde den i 1½ år og var meget glad for den. Men min læretid var ved at nå en ende og jeg ville gerne flytte hjemmefra, samtidig med at jeg ville til at begynde at læse, og da jeg ikke mente at SU var nok til at holde bil, valgte jeg at sælge den. Jeg fik 28.000,- Jeg kørte ca. 25000 km i den. Jeg havde lidt reparation, men det var kun under garanti (100%), dvs. inden for de første 3 mdr.

Efter næsten et år, måtte jeg have en bil igen. Det var efterår 1990. Valget faldt atter engang på en Escort. Men denne gang en mk. 2 fra 1975 på gule plader. 5000,- nysynet.

Topfart 138 km/t
Acc. 0-100 km/t 21,6 sek
Motor 4 cyl. 1298 ccm, 54HK / 5500omdr, 85nm / 3000omdr
Transmission 4G + R
Hjul 155 x 13"
Vægt 885kg
Tank 41L

Jeg havde den i 2 år og solgte den lige inden den skulle synes igen (august 1992) for 1500,- Den eneste reparation jeg havde, udover alm. service, var en styrekugle til 130,- Jeg kørte ca. 25000km i den.

Herefter gjorde jeg mit livs fejlkøb i 1993. Jeg troede at Skodahistorier, kun var historier. Så jeg købte en Skoda 130 Rapid Coupé årg. 1986. Pris 9000,- Den var evig og altid i stykker, ikke dyre reparationer, men trælse. Og så havde den et kæmpe olieforbrug, hvilket jeg fik at vide var helt normalt for de gamle Skoda'er.

Topfart 153 km/t
Acc. 0-100 km/t 16 sek
Motor 4 cyl.  1289ccm, 62HK / 5000omdr, 103nm / 2850omdr
Transmission 5G + R
Hjul 165 x 13"
Vægt 850kg
Tank 38L

Jeg skiftede bl.a. forbro, (en Skoda har ikke styrekugler som andre biler, men nogle skrøbelige nylonbøsninger), benzinpumpe, div. pakninger og slanger. Jeg fik den aldrig vandtæt, og rudelister var dyre til denne model. På langtur kogte den af og til, og lukkede alt vand ud (=12 liter!!!). Den havde problemer med bremser, kobling (hydraulisk) og flere andre ting. Ofte måtte den slæbes hjem. Da staten indførte skrotningspræmie på 6500,- troede jeg lige jeg kunne få guld for den, men ak, den skulle være mindst 10 år. Jeg solgte den efter et år og fik 4000,- for den, hvilket egentlig var ok.

Herefter købte jeg i 1994 en Volvo 343GL, importeret fra Schweiz med kun 65000km på klokken. Denne gang en årg. 1981. Pris 34000,-

Topfart 157 km/t
Acc. 0-100 km/t 15,3 sek
Motor 4 cyl. 1397 ccm, 70HK / 5500omdr, 110nm / 3400omdr
Transmission 4G + R
Hjul 175/70 x 13"
Vægt 945kg
Tank 45L

Jeg havde aldrig set så gammel en bil med så lidt (intet) rust. Den var ufattelig velholdt. Og kørte helt uden problemer. Den havde jeg et år og kørte over 20000km i den. Men pengene blev små og jeg måtte desværre sælge den.

Jeg var nu blevet færdig med mit studie. Jeg fik job i 1996 og der fulgte en firmabil med. Det var en Nissan Primera 2,0 SLX årg. 1992.

Topfart  km/t
Acc. 0-100 km/t  sek
Motor 4 cyl.  ccm, 115HK /omdr, nm / omdr
Transmission 5G + R
Hjul 175/70 x 13"
Vægt 945kg
Tank 45L

Jeg kørte ca. 120000km i den på 14 mdr. Jeg var glad for at køre i den. Men godt det var firmabil, da jeg synes den var lidt dyr at holde kørende. Da den passerede 200000km skulle der bl.a. skiftes gearkasse (flækket tandhjul havde ødelagt hele gearkassen v. 245000km), trækaksler, bremser. Dele som jeg syntes var dyre. Det skal dog siges at der kun blev brugt originaldele. Den havde flere gange problemer med lambdasonden og centrallås. Og varmen i sidespejle måtte også repareres og køleren blev udskiftet.

I 1996 flyttede vi d. 1/9 til Jylland og vi måtte købe en bil til min kæreste som stadig læste i Odense. Valget faldt på en Opel Kadett 1,6 Diesel årg. 1986

Topfart 150 km/t
Acc. 0-100 km/t 20,6 sek
Motor 4 cyl. 1598 ccm, 54HK / 4600omdr, 98nm / 2400omdr
Transmission 4G + R
Hjul 155/70 x 13"
Vægt 980kg
Tank 52L

Vi havde Kadetten i godt 4 år og kørte ca. 120000km. Eneste udgift var en ny tank. Og da den blev indkaldt til syn 2 år senere (1998), kostede det kun 1700,- at få den synet (nye bremser mv.). Den blev solgt for 1500,- i år 2000.

Da jeg i 1997 valgte at skifte job. Var det samtidig slut med firmabil. Jeg købte en Opel Rekord 2,0 årg. 81 med et ukendt antal kilometer på klokken. Pris: 7000,-

Topfart  km/t
Acc. 0-100 km/t  sek
Motor 4 cyl.  1998ccm, HK / omdr, nm / omdr
Transmission 4G + R
Hjul 175 x 14"
Vægt 1160kg
Tank 65L

Jeg havde den vinteren over, ca. 6 mdr. Den kørte upåklageligt, lige bortset fra et tabt tændrør ;o) Jeg solgte den i foråret 1998 for 6000kr, hvor jeg valgte at tage MC'en, hver dag, på arbejde i stedet for.

Men der kom jo atter en vinter i 1998. Den første del af vinteren kørte jeg på min lille MC-offroader. Men i januar 1999 købte jeg igen en bil. Denne gang faldt valget på en meget velholdt Volvo 340 1,7 årg. 1987 sedan, med ca. 180000km på klokken. Den holdt syn i 9 mdr. Pris ca. 2500,-

Topfart 163 km/t
Acc. 0-100 km/t 13,9 sek
Motor 4 cyl. 1721 ccm, 82HK / 5400omdr, 130nm / 3000omdr
Transmission 5G + R
Hjul 175/70 x 13"
Vægt 1000kg
Tank 45L

Da den blev indkaldt til syn i efteråret 1999, valgte jeg at sælge den for 1000,- Det kostede ca. 10000 kr at få den synet. Et salg som jeg fortryder i dag. Da den var virkelig velholdt.

Af uforklarlige årsager valgte jeg i stedet at købe en (kommunegul) Opel Kadett 1,3 årg. 1985 på gule plader. Den havde kørt som kommunebil. Den var nysynet. Kosmetisk grim, men mekanisk meget sund. Pris: 12.000,-

Topfart 153 km/t
Acc. 0-100 km/t ?? sek
Motor 4 cyl. 1297 ccm, 60HK / ????omdr, ??nm / ????omdr
Transmission 4G + R
Hjul 155/70 x 13"
Vægt 1000kg
Tank 52L

Den blev skrottet i år 2001 efter at have kørt ca. 35000-40000km helt uden uforudsete udgifter.

I år 2000 blev vores gamle Kadett 1,6D indkaldt til syn for anden gang. Det ville koste ca. 10000,- at få den synet. Derfor valgte vi at købe endnu en "kommunekadett" til 12.000,- Denne gang en årg. 1986. Den første havde nemlig nu kørt et år uden problemer. Den blev solgt for 1000,- i november 2002, efter vi havde kørt ca. 55000 km i den. Endnu engang uden store reparationsudgifter, udover olieskift mv.

I vinteren vinteren 2001/2002 kørte jeg igen på motorcykel, denne gang hele vinteren. August 2002 købte vi en Opel Astra 1,4I årg. 1992 med 298000 km på klokken. Pris: 16.000,-

Topfart 154 km/t
Acc. 0-100 km/t 18,1 sek
Motor 4 cyl.  1389ccm, 60HK / 5200omdr, 103nm / 2800omdr
Transmission 5G + R
Hjul 175/70 x 13"
Vægt 930kg
Tank 52L

Den var meget velholdt. Og kørte faktisk godt. Ingen problemer med motor, på trods af de mange kilometer. Eneste udgifter vi havde på 50.000km var, udover udstødning, nyt koblingskabel, trækstang til forrudevisker og en eller anden sensor som vist sad i forbindelse på med indsprøjtning (det var ikke en reparation jeg selv kunne klare, øv. En karburator ved man hvad er...). Men sensoren kostede kun et par hundrede kroner at få skiftet.

Da den sidste af vores "kommunekadetter" blev indkaldt til syn sep. 2002, blev den, som tidligere nævnt solgt. Atter en gang købte jeg en Volvo. Denne gang en model 240 årg. 1988 med 160000 km på klokken. Pris: 10000,- Den var utrolig velholdt.

Topfart 180 km/t
Acc. 0-100 km/t 12,2 sek
Motor 4 cyl.  2316ccm, 116HK / 5100omdr, 192nm / 3000omdr
Transmission 5G + R
Hjul 185 x 14"
Vægt 1275kg
Tank L

Den har vi endnu. Jeg forventer der er mange km i den. Men det må tiden jo vise.

Så blev det tid til familieforøgelse (Juli 2004). Så vi måtte skifte vores ene bil ud, med en på hvide plader. Det blev Astra'en. Da den nok kunne indbringe de fleste penge. Helt præcis 11.000,-  Næsten 2 år og 50.000km. Ja det er 10 øre/km! Det kan vist ikke gøres meget billigere ;o)

Vi valgte at købe en Mercedes 190 diesel. Det skulle være diesel da da vi køre langt. Og det blev Mercedes da udvalget her var størst og mindre dieselbiler som fx. Golf ikke koster meget mindre, selvom de har kørt lige så langt. Jeg tror på Mercedes bedre kan holde til de mange km. Det blev en årgang 1984. Motor er skiftet i 1990, og havde ved købet kørt 370.000 km, karrosseriet (komplet) blev skiftet i 1993, pga. skade. Så der er kun interiøret tilbage fra den oprindelig bil. Den går omkring 15-17 km/L diesel. Hvis man ikke giver for meget gas. Den er sænket 40mm og monteret med 195/55-16" aluhjul, original Mercedes SLK fælge. Men det er ikke nogen sportsvogn ;o) Pris: 40.000,- Det er simpelthen den dyreste bil jeg nogensinde har ejet ;o)

Topfart 160 km/t
Acc. 0-100 km/t 18,1 sek
Motor 4 cyl.  1996ccm, 72HK / omdr, 123nm / 3000omdr
Transmission 4G + R, automatgearkasse.
Hjul
Vægt 1125kg
Tank 60 L (ca.)
 

Juni 2006 valgte jeg at sælge min elskede Volvo 240. Den blev solgt for 10.000,-. Jeg havde kørt 40.000km, så de blev gratis...! Jeg købte i stedet en Volvo 740GLT stationcar årgang 1986 med 293000km på klokken. Pris: 25.000,-



 

Topfart 205 km/t
Acc. 0-100 km/t 8,5 sek
Motor 4 cyl.  2315ccm, 182HK /  260nm / 3500omdr.
Transmission 4G + R, automatgearkasse.
Hjul 205/55-15"
Vægt 1350kg
Tank 60 L

Det er en lidt sjovere bil at køre i. Og så går den faktisk ca. 10km/L ved 120-140 km/t. Det synes jeg faktisk er flot.

November 2006 blev Mercedes 190'eren solgt til en pris på 24.000,-. Jeg købte i stedet en Mercedes 300D. Det blev Mercedes igen, da det til dato er den mest driftsikre bil jeg har haft. 190'eren havde rullet 60000km i den tid jeg har haft den og ikke en eneste gang har den svigtet. Og så er reservedelspriserne lave. Men jeg ville gerne have lidt flere kræfter. 300D'eren er fra 1992 og har kørt 595000, pris 48.000,-.

Topfart 185 km/t
Acc. 0-100 km/t 14 sek ?
Motor 6 cyl.  3000ccm, 113HK/4600omdr / 191nm/2800-3000omdr.
Transmission 4G + R, automatgearkasse.
Hjul 195/65-15"
Vægt 1375kg
Tank 70 L

 

August 2008 købte jeg Mercedes 300E24 Sportline fra 1990 og har kørt 335000, pris 48.000,-. Alt i udstyr og læderindtræk, elsæder, aircondition, antispin, elsoltag osv. Og alt virker. Den er født med S500 gearkasse og skulle være meget solid. Jeg fik den billigt da sælger troede gearkasse var defekt. Men S500 skal skifte hårdt og hænger i gear når den er kold, men det skal den for at få varmet olie op, iflg. Mercedes, som vurderede den som helt fejlfri. Det viste sig at der var pantebrev på 100.000,- og fejl i stelnr. på reg.attest. Sælger havde kun haft bilen i 14 dage og havde ikke omregistreret den. Sikkert fordi han ikke turde og bare skulle af med den igen. Men jeg fik kontaktet forrige ejers bank og told og skat. Efter mindre end 14 dage var alt bragt i orden, uden udgift for mig. Så min vurdering er, at det er et røverkøb. Alle andre på nettet koster det dobbelte og op efter. Det er tysk import, så den er rustfri. Kører som en drøm.

Topfart 237 km/t
Acc. 0-100 km/t 8,1 sek
Motor 6 cyl.  3000ccm, 220HK/6400omdr / 273nm/4600omdr.
Transmission 4G + R, automatgearkasse.
Hjul 225/45-17" (født med 205/60-15)
Vægt 1500kg
Tank 70 L