Tilbage til MC-siden

Min FJ1100/1200 m. Comete sidevogn

Her vil du finde mine erfaringer. Jeg forventer at denne side vil blive udbygget med tiden.

 


 Min Yamaha

Jeg købte den november 2004. Den havde dog en enkelt ventil som "tikkede". Jeg fik som kompensation en ekstra FJ1100 (komplet og uden afgift, fra Tyskland) med i købet. Så vinteren skulle gå med at få den gjort klar til sæsonen 2005. Den skulle også synes. Den havde kørt ca. 160.000 km.

Efter at have afmonteret topstykke viste det sig at det var et ventilsæde som var "gledet" ud. Planen var blot at flytte topstykket over fra den anden FJ'er. Men nu havde jeg jo alligevel åbnet for motoren, og så kunne jeg lige så godt gå alt efter. Den var ikke specielt slidt at se på. Den var monteret med en 1200 ccm cylinder.

Så skilte jeg den anden FJ'er ad (den havde kørt ca. 80.000 km). Og den motor så også fin ud. Det var her jeg tog en dyr, men fornuftig beslutning (synes jeg selv ;o) ). Jeg besluttede at flytte motorblok og topstykke fra "tyskeren" over på sidevognen pga. de færre km, men beholde cylinder og stempler på sidevognen pga. 1200 ccm, som der jo nok skal blive brug for, med sidevogn. Jeg besluttede at renovere den helt og udskifte alle sliddele, som jeg mente kun kunne holde få år endnu..... Jeg honede cylinder, fik planet topstykke, afrettet ventilsæder og skiftede de 8 udstødningsventiler til nye. Og monterede nye stempelringe. Ny knastkæde. Nye indsugningsstudser og nye membraner i karburator som var temmelig hullede.

Pris for renovering:
Stempelringe:         1400,-

Honing:                  Selvgjort
Topstykke:            3500,- (incl. planing, afretning og ventiler, ventiler koster ca. 270,-/stk)
Knastkæde             500,-
Knastkædeskinner  900,- (både forreste og bagerste)
Indsugningsstudser  700,-
Pinbolte                  400,- (for 6 stk)
Membraner           2200,- (for 4 stk)
Oliesi (bundkar)        75,-
Koblingspakning     500,- (rep. kit til hovedcylinder)

Hjullejer                  300,- (SKF)
Div.                        200,- (bl.a. små "olierør" som sidder mellem cylinder og topstykke, møtrikker m.m.)
Ialt                      10675,- (tallene er ca. priser)

Jeg tør ikke tænke på hvad det ville have kostet hos en forhandler, der bliver jo brugt en del timer på sådan et projekt.

Til justering af ventiler fik jeg lov til at låner et sortiment af "brikker" hos en forhandler og så blot bytte med mine. Ellers kommer det også oven i prisen, ca. 50-100,- /stk. Men der skulle kunne bruges brikker fra Toyota Twin cam og Supra, de skulle være billigere.


Så er topstykket kommet af.


Så kom motor ud af stellet.


Her ses bl.a. styretøjet på sidevognen.


Det er lidt bart....


Planet topstykke.

Så er topstykket blevet planet, nye udstødningsventiler og afrettede sæder. Det sidste der skulle til inden jeg kunne samle den igen.


Blokken er kommet i stellet.

Den erfarne mekaniker vil nok undre sig over at samler motoren i stellet. Men det er ikke muligt at montere en færdigsamlet motor i stellet pga. sidevogn. Og at afmontere sidevogn er ikke bare lige, når det er en Comete, der er jo bl.a. styretøj, krængningsstabilisator, bremser mv. Så jeg vurderede at det var lettere at samle motoren i stellet.


Samlet og klar til nye eventyrer...

 

Hvordan kører den...

Lad mig slå fast med det samme, at det er noget andet end at køre soloMC. Men som sidevognsMC synes jeg den køre rigtig godt. Det at den styre på sidevognshjulet gør, at den er meget lettere at dreje og at man ikke skal sidde og holde kontra i styret hele tiden, når man kører lige ud. Den styre stort set helt neutralt. Det var også hovedårsagen til at jeg valgte en Comete sidevogn. Der findes andre sidevogne, som er mere praktiske, men jeg prioritere styreegenskaber højt. Andre sidevognskørere opfatter den så let at styre, at de nærmest betragter den som ustabil..... Men jeg synes nu det er rart at den er så let at styre.
Der er selvfølgelig bremser på sidevognshjulet. 2 kalibrer, en der virke sammen med forbremsen, og en der virker sammen med bagbremsen. Rigtig rart. Den bremser rigtig godt.

Teknik

Præstationer: Tophastighed 211 km/t (ægte), 0-100 ? sek, forbrug 11-12 km/liter (eget forbrug)
Motor: 4-cylindret luftkølet 4-takts rækkemotor med 2 overl. knastaksler.
4 ventiler pr. cylinder. Slagvolumen 1188 cm3. Effekt 130 HK v. 8500 omdr./min. Moment 11,1 kgm (109Nm)  v. 7250 omdr./min
Transmission: 5-trins gearkasse. Flerpladet kobling i oliebad. Kædetræk.
Stel: Stålramme og alu-bagsvinger.
Bremser: For: 1 stk 310 mm skive 2 stk hydrauliske flydende 2-stemplede kalibere. Bag: 256 mm skive. 1-stemplet kaliber. Sidevogn: 256 mm skive. 2 stk 1-stemplet kaliber.
Hjul: For: Fælg 3,5 x 13, dæk 165/65 x 13. Bag: Fælg 4,5 x 14, dæk 175/65 x 14. Sidevogn: Fælg 3,5 x 13, dæk 165/65 x 13
Vægt/kraftforhold: 3,16 kg / HK
Vægt : 395kg (tilladt totalvægt 700kg !)
Instrumentering: Km/t, o/m, tank.

Tilbage til MC-siden