
Billedet viser 2000 modellen
Efter
at have kørt rundt på nu 2 DT175'ere, mente jeg det var tid at prøve
en stor. Jeg valgte en XT600, årg. 2000. Den er billig og de 2 andre
Yamaha'er havde indtil nu været trofaste. Eneste alternativ jeg
overvejede var en Honda, men den er lidt dyrere. Den er sikkert også
bedre, men jeg synes at XT'eren giver fuld valuta for pengene. Til
gengæld er det en simpel konstruktion, som til tider kan være en
fordel.
Generelt om XT600:
XT 600 er blandt stamfædrene til en hel generation civile off-roadere - dem der har det bedst under asfalt-betingelser, men ikke går af vejen for en tur af vejen. Kunden til en Yamaha XT-type fortrækker et luftkølet maskineri. så han ikke behøver bekymre sig om konsekvensen af en eventuel reparation ude i marken. Han hører til den tålmodige type, der kan holde omdrejningstallet nede (især når motoren endnu er kold) og som ikke er bange for at få slam på tøjet og vind i håret. XT 600 foretrækker klart de halv-bumpede småveje frem for motorveje. Den har ry for at holde til lidt af hvert.... Du
kan evt. læse mere her.
Grundprincippet i opbygningen af alle XT600.
Nypris i dag: 64.999 kr.
Motor: 1-cylindret luftkølet 4-taktsmotor med 1 overliggende kædetrukket knastaksel. 4 ventiler.
Maks. effekt: ca. 45 hk (33 kW) ved 6500 o/m.
Maks. moment: 50 Nm ved 5500 o/m.
Egenvægt: ca. 164 kg
Sædehøjde: ca. 900 mm. Frihøjde: ca. 250 mm.
Tank: 15 liter
Benzinforbrug: 18-21 km/L
Acceleration:0-100 - 6,0 sek
Henrik Nielsen, 2001 |